Vi fortsetter tråden vi startet på i forrige innlegg og denne gangen er det løping det er snakk om. Drømmer du om å kunne fullføre en 5-kilometer eller 10-kilometer? Da er det bare å sette i gang, og én ting skal du vite – det er enklere enn hva du måtte innbille deg!

Å klare å snøre på seg joggeskoene og ta en løpetur er faktisk noe av det deiligste som finnes, og det er spesielt godt hvis du kjenner at formen er god. Underveis i opptreningen vil det også være ekstra motiverende når du kjenner at du går raskere og raskere for hver gang samtidig som kroppen kjennes bedre og bedre. Det du kjenner på da er mestringsfølelsen! Det er rett og slett bare å se på løpingen som din nye hobby og at dette er noe som du er villig til å legge litt tid ned i.

Men som sagt: 5 kilometer og 10 kilometer er mål som absolutt er oppnåelig for alle og enhver, og hvis du tenker på det på en positiv måte så kan målet være å klare mila på 1 time. Dette er som sagt et mål som kan være greit å ha og som du kan strekke deg mot. Det vil være motiverende og når du klarer det er det enkelt og greit bare å sette seg nye mål! Kanskje er det 15 kilometer som gjelder eller til og med et halvmaraton!

Et godt tips som kanskje ikke er like populært bestandig er å kjøre knallharde intervaller i en halvtime en gang i uken. Dette gjør vondt, det er det ingen tvil om, men samtidig er det noe som vil gi deg resultater meget raskt. Det er enkelt og greit en meget effektiv treningsform som du vil nyte godt av nærmest umiddelbart. Det å presse kroppen hardt over korte tidsrom vil gi deg sjansen til å tåle mer belastning når du løper lengre distanser – så enkelt er det!

Les mer om løpetrening her og finn et program som passer deg!