Kraften i en god reklame

Posted by

TV-apparatene våre utsondrer elendige reklamer i 90% av tiden, men fra tid til annen kommer det noe på skjermen som det er verdt å titte på. Hva er det som gjør en reklame god og hvorfor bør en bedrift satse på dette?

Å bestemme hva som er en god reklame er naturligvis veldig vanskelig men vi kan vel på generell basis si at den er nødt til å bevege oss på et eller annet vis. Enten med forbauselse, latter, alvor, tristhet eller andre lignende følelser. En reklame som man er likegyldig til har ikke lyktes med å få frem budskapet sitt og da kan man trygt si at pengene er kastet ut vinduet.

Reklamer som vekker latteren i oss er veldig populært men på samme tid utrolig vanskelig å få til – det har nok mange erfart. IKEA gjorde et genistrek tilbake i 2002 da de lanserte reklamefilmen med den lekende gutten, men det er ikke sikkert du husker det. Han holder på med sine leker og driver på som bare unger kan. Hva reklamen går ut på kan man ikke si på dette stadiet, men plutselig kommer det et objekt inn i bildet som gutten holder i sine hender og et ‘trent’ øye ser umiddelbart hva dette er. Jepp, en vibrator.

Nå blir seerne virkelig nysgjerrig og tenker: ‘hva i alle dager er dette!??’ og ‘hvilken retning skal dette ta’? Gutten leker med vibratoren som om det er en rakett, naturlig nok, og til syvende og siste skjer det uungåelige. Han skrur den på med et uhell og den begynner da å riste og dure, og når den ligger på parketten kommer den umiskjennelige lyden som dette medfører!

Gutten synes dette er utrolig morsomt og at det kiler i hendene hans, men han aner naturligvis ikke hva dette er.

Til slutt kommer budskapet i tv-ruta og det sier på genialt vis med to ord det som ingen tenkte på: ‘Tidy up’, før vi får se en IKEA-logo i neste øyeblikk!

‘Rydd opp’ altså! Fantastisk laget med snert og humor, og noe mange nok vil huske når de først har sett den!

Her er reklamefilmen!