Hvorfor drive med styrketrening?

Posted by
Hvorfor drive med styrketrening
Styrketrening er fantastisk godt for både kropp og sinn!

Hvis du holder deg til sunne måltider på kveldene, bruker ellipsemaskinen jevnlig, men fortsatt ikke ser de resultatene du trodde du ville få se – da kan det være at det er noe kritisk som mangler: og det kritiske som mangler er styrketrening!

Styrketrening er ikke bare for treningsstudio-fanatikerne eller kroppsbyggerne – jevnlig trening med vekter kan du nyte godt av på mange forskjellige måter, og her snakker vi søvn, mindre stress og mer energi.

Les videre for å få de beste grunnene til å løfte vekter utover det å bygge store muskler!

1. Øk metabolismen

Etter et par økter med manualene vil både gutter og jenter kjenne en økning i stoffskiftet / metabolismen, og med den rette dietten vil jevnlig løfting med vekter hjelpe deg med å gå ned i vekt på en mer effektiv måte enn om du kun kjører utholdenhetstrening.

2. Bygg muskler

trening for kroppen
Det er mange fordeler med trening.

Uansett om målet er å bli sterkere eller å gå ned i vekt, så vil løfting av vekter gi et optimalt resultat. Og, etter hvert som du blir eldre vil styrketrening hjelpe deg i kampen mot den naturlige nedskaleringen av muskler og beintetthet.

3. Forebygg skader

Å løfte vekter er nøkkelen til å holde seg skadefri. I tillegg til at musklene blir sterkere viser studier at styrketrening kan gi sterkere leddbånd og sener (som sørger for å holde bein til bein eller muskel til bein), og dette betyr at du er mindre utsatt for skader i dine dagligdagse aktiviteter.

4. Økt fleksibilitet

Over tid så vil styrketrening kunne hjelpe deg med å forbedre fleksibiliteten din. I en studie av stillesittende kvinner viste moderat styrketrening nettopp dette.

5. Få sterkere beinbygning

Hvis det å gulpe ned glass på glass med melk ikke er din greie, så kan vekttrening være akkurat dét du er ute etter. Å løfte vekter vil hjelpe til med å styrke skjelettet ditt og dette igjen kan redusere risikoen for brudd.

Trene med vekter

6. Mer startkraft!

Lyst til å sprinte raskere eller hoppe høyere? En ekstra runde med vektene kan få de raske muskelfibrene som genererer kraft til å utvikle seg. Resultatet: det får du se den neste gangen du spiller tennis eller basketball, i tillegg til å du blir sterkere!

7. Få resultater… raskt

Ett siste fysisk insentiv? Styrketrening gir raske resultater, og det krever bare to-tre ukentlige økter i mindre enn en måned før du ser musklene stramme seg opp. Ikke interessert i å benkpresse 200 kilo? Ingen fare: å løfte lettere vekter kan også være effektiv for muskelbygging – så lenge du utmatter musklene dine.

8. Bli sterkere uansett hvor

Dette kommer nok sannsynligvis ikke som en overraskelse, men du behøver faktisk ikke medlemsskap på et treningssenter for å starte jobben med å bli sterkere. Det er massevis av måter å trene styrke hjemme uten at du behøver noe utstyr.

9. Få høyere intelligens

Det viser seg at å åpne skolebøkene ikke er den eneste måten å gi hjernen et løft på. All trening vil holde hjernen din frisk, men forskere har funnet ut at styrketrening gir forbedret kognitiv funksjon og eldre voksne, mens mange studier har funnet en lignende effekt hos dyr.

10. Øk produktiviteten

Å klemme inn en kjapp treningsøkt vil hjelpe deg med å holde deg fokusert gjennom resten av arbeidsdagen. Selv om du ikke kommer deg til treningssenteret, så kan også en 30 minutters spasertur i lunsjpausen også forbedre humøret og redusere stresset.

11. Du dreper kjedsomheten

Musklene trenger tid til å restituere seg, og kroppen din vil kjapt tilpasse seg en ny utfordring – du må derfor variere treningsøktene dine.

12.Kjemp mot nedstemtheten

Sliter du litt i hverdagen og har det tungt mentalt? Forskning antyder at styrketrening kan aktivere endorfiner i kroppen, og dette kan hjelpe til med å holde engstelsene i sjakk – og kan til og med hjelpe mot depresjon.

Løfte vekter
Vektløfting gir deg økt selvtillit!

13. Øk selvtilliten

Å løfte vekte kan hjelpe deg med å endre oppfatningen av ditt eget kroppsbilde. Selv om det ikke er noen studier som støtter dette direkte, synes vi uansett at det føles fantastiske å merke fremgang og se styrken som bygger seg opp uke etter uke.

14. Reduser kreftrisikoen

En studie har funnet ut at styrketrening tre ganger i uken i seks måneder førte til redusert oksidativt stress, og dette igjen kan redusere kreftrisikoen. (Bare så det er sagt: studien viste også lignende resultat ved testing av en spesifikk type yoga.) Så: det er bare å komme i gang med løftingen og fylle opp med antioksidanter slik at du står sterkere rustet mot sykdom.

15.Beskytt hjertet

En hjertesunn diett er ikke den eneste veien til velbehag. Styrketrening fører også med seg kardiovaskulære krefter som kan hjelpe oss med beskyttelse mot hjertesykdom.

16. Forbedre din utholdenhet

Hater du tredemøllen? En hurtig styrketrening, altså en som sørger for muskulær utholdenhet, kan holde hjerterytmen oppe og kan faktisk også telle som utholdenhetstrening.

17. Finn søvnen lettere

Det er mange velkjente metoder som kan hjelpe oss å falle lettere i søvn, som for eksempel å drikke urtete og ta en varm dusj. Selv om trening på et generelt grunnlag har vist seg å gi oss en lettere innsovning, så antyder studier at vektløfting spesielt kan gi oss en bedre natts søvn.

18. Bli bedre i senga!

En sterkere kropp kan gi et skikkelig løft til utholdenheten og gi deg den ekstra energien når du trenger det mest! Og la oss innrømme det: pusting og pesing fordi du er sliten er ikke bestandig sexy!

Bedre sex trening vekter
Sexlivet og utholdenheten kan få seg et skikkelig løft når du løfter vekter!